¬ ƒень
незалежност≥ президент Ћ. учма оголосив своЇ зверненн¤ до народу. ¬оно
звично рекламувалос¤ до ≥ п≥сл¤ телевиступу глави держави, при чому з
наголосом на те, що в≥днин≥ в ”крањн≥ розпочинаЇтьс¤ реформа системи
влади, ≥н≥ц≥атива опозиц≥њ перехоплена ≥ њй н≥бито н≥чого ламатис¤ у
в≥дкрит≥ двер≥.
ћи
попросили ќ. ћороза прокоментувати саме зверненн¤ ≥ те, що пов'¤зане з
його по¤вою. ќсь що в≥н сказав.
ƒо мене
зателефонував …осип ¬≥нський (1-й секретар ѕол≥тради —ѕ” - ред.), щоб
уточнити де ≥ коли ми будемо вручати квиток члена —ѕ” Ћ. учм≥, адже в
його пов≥домленн≥ викладен≥ вс≥ тези, передбачен≥ в ѕрограм≥ —ѕ”,
засадах внутр≥шньоњ ≥ зовн≥шньоњ пол≥тики, передвиборн≥й програм≥ парт≥њ
на виборах 1999 ≥ 2002 року. “обто, н≥чого нового президент не сказав,
тому н≥ про ¤ке "перехопленн¤ ≥н≥ц≥ативи" не йдетьс¤. ¬ласне, це й не
важливо. ¬ажливо, чи нам≥ри президента щир≥ ≥ чи збираЇтьс¤ в≥н њх
реал≥зовувати?
ќчевидно,
оновленому оточенню президента хот≥лос¤ чимось ориг≥нальним доповнити
част≥ пов≥домленн¤ про економ≥чне зростанн¤ ”крањни, зважаючи на те, що
вони скептично сприймаютьс¤ людьми. “аке вже було: наприк≥нц≥ свого
президентства ћ. √орбачов мало не в кожному виступ≥ згадував про "новий
етап". —хоже, той, хто редагував зверненн¤ Ћ. учми, робив прозор≥
нат¤ки ≥ йому, ≥ сусп≥льству.
ќкр≥м
оголошенн¤ про початок контролю президента за осв≥тою, охороною
здоров'¤, пенс≥йними справами (до цього, напевно, в≥д таких обов'¤зк≥в
в≥н був зв≥льнений), вибраний спос≥б в≥танн¤ з≥ св¤том зводивс¤ до
пропаганди нам≥ру зм≥нювати систему влади, перех≥д до
парламентсько-президентськоњ форми правл≥нн¤. “а чи Ї в нього так≥
нам≥ри: що криЇтьс¤ за його словами?
ожен,
хто хоч трохи ц≥кавитьс¤ пол≥тикою, пом≥тить, що зверненн¤ президента -
чергова спроба замаскувати реакц≥йн≥ нам≥ри щодо продовженн¤ узурпац≥њ
влади з одночасним виведенн¤м президента поза меж≥ в≥дпов≥дальност≥ за
насл≥дки правл≥нн¤. ”¤вл¤Їте: нин≥шн¤ пропрезидентська б≥льш≥сть у
парламент≥ формуЇ "коал≥ц≥йний ур¤д", несе з ним в≥дпов≥дальн≥сть за
роботу, а президент - осторонь, хоч так само призначаЇ-зв≥льнюЇ
м≥н≥стр≥в, безпосередньо керуЇ через держадм≥н≥страц≥њ ≥ держсекретар≥в.
“обто, влада повна, але зовн≥ њњ н≥би й немаЇ.
“реба
розум≥ти, що коал≥ц≥йний ур¤д формуЇтьс¤ т≥Їю пропрезидентською частиною
депутат≥в, ¤к≥ не одержали переважноњ п≥дтримки на виборах, а ≥де¤
"коал≥ц≥йност≥" використовуЇтьс¤ ¤к спокуса дл¤ "конструктивноњ частини
опозиц≥њ" (зрозум≥ло, що критер≥й "конструктивност≥" визначатимуть т≥,
хто готував зверненн¤ до народу).
¬с¤
нещир≥сть зверненн¤ п≥дтверджуЇтьс¤ посиланн¤ми на збанкрут≥л≥ ≥дењ
референдуму 2000 року, адже в ”крањн≥ вже давно н≥хто не сумн≥ваЇтьс¤,
що фальшивий референдум зат≥¤ний був дл¤ утвердженн¤ авторитаризму ≥ не
мав н≥¤кого в≥дношенн¤ н≥ до Ївропейських стандарт≥в демократ≥њ загалом,
н≥ до парламентсько-президентськоњ форми правл≥нн¤ зокрема.
"Ѕ≥льш≥сть", "стала б≥льш≥сть", - ще один витв≥р владного
словоблудд¤ в ≥снуюч≥й систем≥ узурпованоњ влади. як юридична категор≥¤
≥ ¤к фактор пол≥тичного житт¤ така б≥льш≥сть - н≥сен≥тниц¤, абсурд,
фарс. ¬она своњм статусом не може п≥дн¤тис¤ вище рол≥ прислужника
владному режиму.
Ѕ≥льш≥сть
може бути сформована не внасл≥док рев≥з≥њ результат≥в вибор≥в з
використанн¤м каральних орган≥в держави, а внасл≥док вибор≥в на
пропорц≥йн≥й основ≥. ѕро останнЇ президент говорить спок≥йно, ¤к про
в≥ддалене майбутнЇ, що його не стосуЇтьс¤. “им часом фактична його
позиц≥¤ протилежна. ¬≥н ш≥сть раз≥в накладав вето на пропорц≥йний
виборчий закон, а постанову про принцип пропорц≥йност≥ п≥втора м≥с¤ц≥
тому не п≥дтримали ¤краз депутати ≥з пропрезидентськоњ "™ди". ÷е факти,
¤к≥ не замаскувати найвишукан≥шими демократичними
словосполученн¤ми.
’арактерним Ї ≥ нат¤к президента на пропорц≥йн≥ вибори, але
"Ївропейського зм≥сту". ўо тим передбачуЇтьс¤, можна лише здогадуватис¤,
бо в ™вроп≥ р≥зн≥ крањни мають р≥зн≥ виборч≥ закони, але сп≥льною њх
рисою Ї в≥дстороненн¤ виконавчоњ влади в≥д виборчого процесу.
™вропейський зм≥ст - це вибори без адм≥нресурсу, а в тепер≥шн≥й ”крањн≥
адм≥нресурс ≥ Ї джерелом крим≥нал≥зованоњ влади. јдм≥нресурс потр≥бно
зламати, зм≥нивши тим самим умови вибор≥в. ÷е одне ≥з завдань, ¤к≥
ставить перед собою опозиц≥¤.
ѕерем≥ни
по сут≥, а не на словах, вимагають в≥дображенн¤ њх в онституц≥њ
”крањни, ≥накше будь-¤к≥ кроки, що зовн≥ нагадують корекц≥ю системи
влади, будуть нелег≥тимними, незаконними ≥ використовуватимутьс¤ ¤к
контрзаходи проти опозиц≥њ. «гадка в зверненн≥ про зм≥ни в онституц≥њ
доречна, але вона так само нещира ≥ зводитьс¤ до створенн¤ "робочоњ
групи". ѕо-перше, за онституц≥Їю зм≥ни до нењ - функц≥¤ лише парламенту
≥ ¤к≥сь "робоч≥ групи" тут зайв≥. ѕо-друге, проект закону про зм≥ни до
онституц≥њ давно внесений, в≥н не розгл¤даЇтьс¤ онституц≥йним —удом. ≤
теж зрозум≥ло чому.
Ќам≥ри
тих, хто готував ≥ озвучував зверненн¤, прозор≥: зат¤гнути справу
створенн¤м додаткових структур, експериментами з "коал≥ц≥йним" ур¤дом,
торжищами з "б≥льш≥стю", тобто створенн¤м видимост≥ д≥ла там, де
потр≥бн≥ швидк≥, конкретн≥ д≥њ.
÷е,
звичайно, ≥м≥тац≥¤ перехопленн¤ ≥н≥ц≥ативи опозиц≥њ, спроба випустити
пару, нейтрал≥зувати зусилл¤ громадськост≥, тих сил, ¤к≥ насправд≥
прагнуть зм≥ни системи влади. якби це було не так, ¤кби зверненн¤
президента було б щирим, в≥н сьогодн≥ ж оприлюднив би прийн¤тий б≥льше
двох рок≥в тому закон про тимчасов≥ сл≥дч≥ ком≥с≥њ, вн≥с би св≥й проект
зм≥н до онституц≥њ ≥ напол≥г, щоб до середини вересн¤ в≥н пройшов перше
читанн¤, запропонував би парламенту проект тимчасового (до зм≥н в
ќсновному закон≥) документу, ¤ким обмежив своњ повноваженн¤. Ќ≥чого
цього, звичайно, не буде.
Ќатом≥сть, своњ д≥њ опозиц≥¤ ≥ декларуЇ, ≥ намагаЇтьс¤
реал≥зовувати, тим паче, що розм≥рковуванн¤ президента лише
п≥дтверджують об'Їктивну назр≥л≥сть зм≥ни системи влади. ќпозиц≥¤ буде
добиватис¤ таких перем≥н, не зважаючи на спроби нин≥шнього кер≥вництва
держави в≥двол≥кати увагу громад¤н в≥д ц≥Їњ справд≥ ключовоњ проблеми в
”крањн≥.