Ќа адресу редакц≥њ ”ѕ над≥йшла статт¤
(?) заступника ƒержсекретар¤ ћ¬—, начальника √оловного
сл≥дчого управл≥нн¤, генералЦполковника м≥л≥ц≥њ ѕ.¬. ол¤ди.
¬исокий м≥л≥ц≥онер докладно по¤снив, кого ≥ за що п≥сл¤ 16
вересн¤ будуть саджати.
¬≥н застосовуЇ слова
"революц≥¤" ≥ "повстанн¤", "кров" ≥ "псих≥чно хвор≥". ¬≥н
згадуЇ з≥м'¤ту траву ≥ з≥псован≥ зелен≥ насадженн¤, "мал≥
арх≥тектурн≥ форми", "зл≥сну непокору м≥л≥ц≥њ", а головне Ц
чудове архањчне словосполученн¤ Ц "в≥дпов≥дальн≥сть за д≥њ,
спр¤мован≥ на насильницьку зм≥ну чи поваленн¤ конституц≥йного
ладу або на захопленн¤ державноњ влади".
ѕоки, суд¤чи з
опитуванн¤ на нашому сайт≥ (у правому стовпчику знизу) , 55%
наших читач≥в збираютьс¤ вз¤ти участь в акц≥¤х 16 вересн¤. ўе
24% п≥дтримують акц≥њ, але сам≥ на площу не п≥дуть. ј тому ми
пропонуЇмо ус≥м ознайомитис¤ з тим, що них може чекати, ¤кщо
хтось раптом, не збираючи зм≥нювати конституц≥йний лад,
ненавмисно затопчить зелен≥ насадженн¤...
—тил≥стика
ориг≥налу ретельно збережена
ѕроведенн¤ масових
акц≥й та в≥дпов≥дальн≥сть, передбачена за правопорушенн¤,
пов'¤зан≥ з ними
ћ≥н≥стерство внутр≥шн≥х справ
турбуЇ те, що останн≥м часом набули розповсюдженн¤ протиправн≥
д≥њ та злочини, порушенн¤ громадського пор¤дку, пов'¤зан≥ з
проведенн¤м масових акц≥й.
Ћюди вважають, що
онституц≥Їю ”крањни њм надано необмежене право збиратис¤ ≥
проводити збори, м≥тинги, походи ≥ демонстрац≥њ. “аке право
д≥йсно закр≥плено статтею 39 ќсновного «акону. јле, разом ≥з
тим, у сам≥й онституц≥њ визначено р¤д умов щодо його
реал≥зац≥њ.
«окрема, передбачено, що зазначен≥ акц≥њ
повинн≥ проходити мирно, без зброњ. ѕ≥д час њх зд≥йсненн¤ не
повинен порушуватис¤ громадський пор¤док. ѕро проведенн¤
заход≥в завчасно спов≥щаютьс¤ органи виконавчоњ влади чи
органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤.
¬ ≥нтересах
нац≥ональноњ безпеки та громадського пор¤дку, з метою
запоб≥ганн¤ заворушенн¤м та вчиненню злочин≥в, охорони
здоров'¤ населенн¤ або захисту прав ≥ свобод ≥нших людей,
судом може бути встановлено обмеженн¤ щодо реал≥зац≥њ права на
проведенн¤ масових заход≥в.
¬с≥ громад¤ни мають
пам'¤тати про под≥њ, ¤к≥ в≥дбулис¤ п≥д час акц≥й, ≥н≥ц≥йованих
певними силами 9 березн¤ 2001 року у м≥ст≥ иЇв≥ та њх
негативн≥ насл≥дки не лише дл¤ народу ”крањни, а й в ц≥лому
дл¤ ≥м≥джу держави, ¤ка вол≥Ї стати д≥йсно правовою. ÷е
трив≥альний приклад, коли по сут≥ задумана ¤к мирна,
спр¤мована на вшануванн¤ пам'¤т≥ ¬еликого обзар¤ акц≥¤ п≥д
впливом радикально налаштованих пол≥тичних сил, очолюваних
де¤кими в≥домими пол≥тиками та народними депутатами, була
скерована ≥ використана обмеженим колом зац≥кавлених груп ос≥б
≥ стала про¤вом њх особистих амб≥ц≥й, не кажучи вже про
правову культуру орган≥затор≥в ≥ виконавц≥в цих протиправних
д≥й. ƒо того ж, це ще й дес¤тки ф≥зично та психолог≥чно
скал≥чених людей, зламаних доль, паростки знев≥ри та
розчарувань в душах м≥льйон≥в громад¤н.
ћ≥н≥стерство
внутр≥шн≥х справ не може ≥ не буде сто¤ти осторонь под≥бних
факт≥в ≥ не залишить њх без в≥дпов≥дного реагуванн¤.
¬арто нагадати, що за насл≥дками вказаних березневих
под≥й порушено та розсл≥дувано крим≥нальну справу, ¤ка
розгл¤даЇтьс¤ судом. ƒо крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥
прит¤гнуто б≥льше дес¤ти орган≥затор≥в та активних учасник≥в
протиправних д≥й.
Ќагадаю також, що судом розгл¤нуто
крим≥нальну справу про захопленн¤ у м≥ст≥ иЇв≥ буд≥вл≥ оф≥су
омун≥стичноњ парт≥њ ”крањни. ƒо ос≥б, ¤к≥ вчинили ц≥ д≥њ,
застосовано адекватне реагуванн¤ у рамках чинного
крим≥нального та крим≥нально-процесуального законодавства
”крањни.
“ор≥к ¬ерховною –адою ”крањни третього
скликанн¤ прийн¤то новий рим≥нальний кодекс ”крањни. Ќим
передбачено р¤д умов та обмежень при проведенн≥ масових
заход≥в та акц≥й, у раз≥ порушенн¤ ¤ких настаЇ крим≥нальна
в≥дпов≥дальн≥сть.
Ћише поточного року нами порушено
п'¤ть крим≥нальних справ за статтею 279 рим≥нального кодексу
щодо блокуванн¤ транспортних комун≥кац≥й. –озсл≥дуванн¤ таких
злочин≥в зг≥дно з рим≥нально-процесуальним кодексом ”крањни
зд≥йснюЇтьс¤ органами внутр≥шн≥х справ. «а вчиненн¤ вказаних
протиправних д≥й передбачено покаранн¤ у вигл¤д≥ позбавленн¤
вол≥ на терм≥н до п'¤ти рок≥в. “ри так≥ справи порушено в
м≥ст≥ иЇв≥, по одн≥й у ¬≥нниц≥ та
ƒн≥пропетровську.
р≥м того, в м≥стах —евастопол≥,
„ерн≥гов≥ та ќдес≥ нами порушено три крим≥нальн≥ справи за ст.
293 рим≥нального кодексу за фактами групових порушень
громадського пор¤дку, ¤к≥ також розсл≥дуютьс¤ органам
внутр≥шн≥х справ. ¬чиненн¤ вказаних злочин≥в караЇтьс¤ арештом
на терм≥н до 6 м≥с¤ц≥в. –озсл≥дуванн¤ в одн≥й з них завершено.
≤нш≥ справи ми розсл≥дуЇмо ≥ найближчим часом у них також
будуть прийн¤т≥ к≥нцев≥ р≥шенн¤.
«азначу, що проведений
нами анал≥з крим≥нальних справ, так чи ≥накше пов'¤заних з
проведенн¤м масових заход≥в, особливо протестних акц≥й,
показав, що найб≥льш розповсюдженою Ї ще значна к≥льк≥сть
крим≥нально караних про¤в≥в.
“ак, статт¤ 277
рим≥нального кодексу ”крањни передбачаЇ в≥дпов≥дальн≥сть за
пошкодженн¤ шл¤х≥в сполученн¤ ≥ транспортних засоб≥в.
–озсл≥дуванн¤ крим≥нальних справ ц≥Їњ категор≥њ в≥днесено,
зг≥дно з чинним законодавством, до компетенц≥њ сл≥дчих орган≥в
внутр≥шн≥х справ. ћинулого року зареЇстровано 53 так≥ злочини.
«а порушеними крим≥нальними справами до в≥дпов≥дальност≥
прит¤гнуто 36, поточного року Ц 6
ос≥б.
¬≥дпов≥дальн≥сть у зв'¤зку ≥з закликами до
вчиненн¤ д≥й, що загрожують громадському пор¤дку, передбачена
статтею 295 рим≥нального кодексу. ѕорушен≥ за фактами
вчиненн¤ таких злочин≥в справи також розсл≥дуютьс¤ м≥л≥ц≥Їю.
“ор≥к за ц≥Їю статтею зареЇстровано 4 злочини та до
крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ прит¤гнуто 3 особи, поточного
року Ц 1 особа.
—таттею 296 рим≥нального кодексу
”крањни передбачено в≥дпов≥дальн≥сть за вчиненн¤ хул≥ганства.
÷ей злочин, на жаль, до тепер≥шнього часу Ї достатньо
поширеним. ѕро це красномовно св≥дчить те, що у 2001 роц≥
зареЇстровано 17 718 хул≥ганських про¤в≥в, за ¤к≥ до
крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ прит¤гнуто 15 759 ос≥б, а
поточного року - вже 6642 особи. –озсл≥дуванн¤ цих злочин≥в
також Ї прерогативою орган≥в внутр≥шн≥х справ ”крањни.
рим≥нальн≥ справи за статтею 342 рим≥нального
кодексу порушуютьс¤ ≥ розсл≥дуютьс¤ органами прокуратури при
вчиненн≥ опору представников≥ влади, прац≥вников≥
правоохоронного органу, члену громадського формуванн¤ з
охорони громадського пор¤дку ≥ державного кордону або
в≥йськовослужбовцев≥. “ор≥к число цих злочин≥в становило 778.
ƒо крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ за њх вчиненн¤ було
прит¤гнуто 379 ос≥б, цього року Ц 148.
—татт¤ 345
рим≥нального кодексу передбачаЇ в≥дпов≥дальн≥сть за
зд≥йсненн¤ погроз або насильства щодо прац≥вника
правоохоронного органу. ÷ей злочин також розсл≥дуЇтьс¤
органами прокуратури. ” 2001 роц≥ зареЇстровано 329 таких
злочин≥в, в≥дпов≥дн≥ обвинуваченн¤ пред'¤влено 137, а у 2002
роц≥ - 109 особам.
—таттею 350 рим≥нального кодексу
передбачено в≥дпов≥дальн≥сть за погрози або насильство щодо
службовоњ особи чи громад¤нина, ¤кий виконуЇ громадський
обов'¤зок. –озсл≥дуванн¤ цих злочин≥в також в≥днесено до
компетенц≥њ прокуратури. “ор≥к за вчиненн¤ 147 таких злочин≥в
обвинуваченн¤ пред'¤влено 102 особам, цього року Ц35
особам.
“акож, п≥д час проведенн¤ масових акц≥й
найчаст≥ше вчин¤ютьс¤ р¤д ≥нших злочин≥в, передбачених
особливою частиною рим≥нального кодексу ”крањни:
“ак,
статт¤ 109 рим≥нального кодексу ”крањни передбачаЇ
в≥дпов≥дальн≥сть за д≥њ, спр¤мован≥ на насильницьку зм≥ну чи
поваленн¤ конституц≥йного ладу або на захопленн¤ державноњ
влади. —прави про ц≥ злочини розсл≥дуютьс¤ —лужбою безпеки
”крањни. “акож органами —лужби безпеки, у раз≥ вчиненн¤
масових заворушень, порушуютьс¤ ≥ розсл≥дуютьс¤ крим≥нальн≥
справи за фактами злочин≥в, передбачених ст. 294 рим≥нального
одексу ”крањни.
р≥м того, чинним крим≥нальним
законодавством передбачено в≥дпов≥дальн≥сть за умисне знищенн¤
або пошкодженн¤ майна прац≥вника правоохоронного органу (ст.
347 рим≥нального кодексу ”крањни, дал≥ - ), вчиненн¤
пос¤ганн¤ на житт¤ прац≥вника правоохоронного органу, члена
громадського формуванн¤ з охорони громадського пор¤дку ≥
державного кордону або в≥йськовослужбовц¤ (ст. 348 ), за
вчиненн¤ д≥й по захопленню представника влади або прац≥вника
правоохоронного органу ¤к заручника (ст. 349 ), умисне
знищенн¤ або пошкодженн¤ майна службовоњ особи чи громад¤нина,
¤кий виконуЇ громадський обов'¤зок (ст. 352
).
–озсл≥дуванн¤ крим≥нальних справ, порушених за
фактами названих протиправних д≥й, в≥днесено до компетенц≥њ
прокуратури.
ѕрактика обранн¤ запоб≥жних заход≥в у цих
крим≥нальних справах св≥дчить, що, ¤к правило, третину
обвинувачених сл≥дч≥ беруть п≥д варту ще на стад≥њ досудового
сл≥дства.
ќск≥льки останн≥м часом в засобах масовоњ
≥нформац≥њ все част≥ше п≥дн≥маЇтьс¤ питанн¤ про проведенн¤
заход≥в за участю великоњ к≥лькост≥ людей в м≥ст≥ иЇв≥,
пов≥домл¤Їтьс¤ нав≥ть про нам≥ри вдатис¤ до радикальних
метод≥в протесту, нашим обов'¤зком Ї роз'¤сненн¤ правових
насл≥дк≥в таких д≥й. ѕотенц≥йним орган≥заторам та учасникам
цих заход≥в сл≥д ч≥тко усв≥домити, що у раз≥ вчиненн¤ ними
протиправних д≥й з ознаками злочин≥в правоохоронн≥ органи
змушен≥ будуть порушити крим≥нальн≥ справи стосовно ос≥б, ¤к≥
вчин¤ть перел≥чен≥ та ≥нш≥ злочини.
р≥м вказаного,
законодавством встановлено ≥ адм≥н≥стративну в≥дпов≥дальн≥сть
за менш значн≥ правопорушенн¤, ¤к≥ можуть вчин¤тись п≥д час
проведенн¤ таких акц≥й. ÷е:
«л≥сна непокора законному
розпор¤дженню або вимоз≥ прац≥вника м≥л≥ц≥њ, члена
громадського формуванн¤ з охорони громадського пор¤дку ≥
державного кордону, в≥йськовослужбовц¤ (—татт¤ 185 одексу
”крањни про адм≥н≥стративн≥ порушенн¤);
ѕубл≥чн≥
заклики до невиконанн¤ вимог прац≥вника м≥л≥ц≥њ (—татт¤ 185-7
цього ж одексу).
р≥м того, цим же одексом
передбачена адм≥н≥стративна в≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤
правил благоустрою територ≥й м≥ст та ≥нших населених пункт≥в
(—татт¤ 152) та знищенн¤ або пошкодженн¤ зелених насаджень або
≥нших об'Їкт≥в озелененн¤ населених пункт≥в (—татт¤ 153), що
завжди маЇ м≥сце при встановленн≥ намет≥в (¤к≥ Ї малими
арх≥тектурними формами), особливо на газонах та поблизу
зелених насаджень ≥ п≥д час проживанн¤ у них.
р≥м
того, ≥снуЇ р¤д ≥нших адм≥н≥стративно караних д≥¤нь, у тому
числ≥ пов'¤заних з порушенн¤м пор¤дку орган≥зац≥њ ≥ проведенн¤
збор≥в, м≥тинг≥в, вуличних поход≥в ≥ демонстрац≥й.
“ак≥ д≥њ заборонено без завчасного спов≥щенн¤ та
погодженн¤ з органами виконавчоњ влади чи м≥сцевого
самовр¤дуванн¤.
” –≥шенн≥ онституц≥йного —уду ”крањни
в≥д 19 кв≥тн¤ 2001 року (справа є1-30/2001 за конституц≥йним
поданн¤м ћ¬— ”крањни про завчасне спов≥щенн¤ про мирн≥
з≥бранн¤) зазначено, що положенн¤ частини першоњ статт≥ 39
онституц≥њ ”крањни щодо завчасного спов≥щенн¤ орган≥в
виконавчоњ влади чи орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ про
проведенн¤ збор≥в, м≥тинг≥в, поход≥в ≥ демонстрац≥й сл≥д
розум≥ти так, що орган≥затори цих мирних з≥брань мають
спов≥стити зазначен≥ органи про проведенн¤ цих заход≥в
заздалег≥дь, тобто у встановлен≥ терм≥ни, що передують дат≥ њх
проведенн¤. ÷≥ строки мають водночас надавати можлив≥сть
в≥дпов≥дним органам виконавчоњ влади чи органам м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ вжити заход≥в щодо безперешкодного проведенн¤
громад¤нами збор≥в, м≥тинг≥в, поход≥в ≥ демонстрац≥й,
забезпеченн¤ громадського пор¤дку, прав ≥ свобод ≥нших
людей.
“ому, наприклад, р≥шенн¤м ¬иконавчого ком≥тету
«апор≥зькоњ м≥ськоњ ради питанн¤ зверненн¤ про проведенн¤
збор≥в, м≥тинг≥в, поход≥в ≥ демонстрац≥й врегульован≥ у форм≥
вимоги наданн¤ такого зверненн¤ юридичними та ф≥зичними
особами у письмовому вигл¤д≥ в канцел¤р≥ю виконавчого ком≥тету
не п≥зн≥ше, н≥ж за 10 дн≥в до встановленоњ дати проведенн¤
заходу.
“акий же терм≥н спов≥щенн¤ (10 дн≥в) у вигл¤д≥
наданн¤ до виконавчого органу ињвськоњ м≥ськоњ ради
письмового пов≥домленн¤ про проведенн¤ недержавних масових
заход≥в, за вин¤тком похоронних процес≥й, визначено –≥шенн¤м
ињвради "ѕро визначенн¤ пор¤дку орган≥зац≥њ та проведенн¤ у
м≥ст≥ иЇв≥ недержавних масових громадських заход≥в
пол≥тичного, культурно-просв≥тницького, спортивного,
видовищного та ≥ншого характеру".
“обто, дл¤
проведенн¤ масових акц≥й у м≥ст≥ иЇв≥ 16 вересн¤ поточного
року, про ¤к≥ пов≥домл¤Їтьс¤ у центральних та м≥сцевих засобах
масовоњ ≥нформац≥њ, ≥ ¤к≥ орган≥зовуютьс¤ пол≥тичними л≥дерами
та частиною народних депутат≥в ”крањни, необх≥дно було не
п≥зн≥ше 6 вересн¤ 2002 року надати ињврад≥ в≥дпов≥дн≥
документи, а не зареЇструвати њх у себе. ќднак, за¤ви на
проведенн¤ цих акц≥й представлен≥ ињвському м≥ському √олов≥
значно п≥зн≥ше - лише 9 вересн¤.
ќтже, у даний час
можна в≥дпов≥дально за¤вити, що встановлений терм≥н спов≥щенн¤
про ц≥ акц≥њ порушено. “ому заходи, ¤к≥ плануютьс¤ дл¤
проведенн¤ на 16 вересн¤, суперечать названому р≥шенню
ињвськоњ м≥ськоњ ради.
«вертаючись, у першу чергу, до
народних депутат≥в ”крањни, громад¤н, жител≥в та гостей
столиц≥, прошу осмислити ≥ зважити все сказане мною ≥ не
допустити порушень закон≥в, р≥шень орган≥в виконавчоњ влади та
м≥сцевого самовр¤дуванн¤. “им паче, що ц≥ закони ≥ р≥шенн¤
фактично приймались б≥льш≥стю народних депутат≥в ”крањни
нового, 4 скликанн¤.
ј зараз, всупереч лог≥ц≥ ≥
здоровому глузду, р¤д тих депутат≥в, ¤к≥ розробл¤ли ≥ приймали
ц≥ закони, - закликають до њх порушенн¤.
ѕричому
заклики до народу п≥дн¤тис¤ на "повстанн¤", "революц≥ю" уже
сприйн¤т≥ деким з громад¤н, особливо тими, що мають певн≥
псих≥чн≥ вади, в абсолютному, пр¤мому розум≥нн≥ цих пон¤ть.
«розум≥ло, що повстанн¤ ≥ революц≥њ передбачають обов'¤зкове
насилл¤, кровопролитт¤. ≤ ¤к би не запевн¤ли ≥н≥ц≥атори
проведенн¤ акц≥њ в њњ мирному характер≥, вони своњми виступами
та закликами уже п≥дготували, "енергетично зар¤дили" частину
агресивно налаштованих, не досить здорових псих≥чно ос≥б до
насилл¤.
≤ впоратись з натовпом, в ¤кий обов'¤зково
проникнуть так≥ особи ≥ будуть негативно наелектризовувати
орган≥зовану частину учасник≥в, керувати ними л≥дери та
≥н≥ц≥атори акц≥њ безумовно не зможуть.
“ому маЇмо до
вс≥х орган≥затор≥в акц≥њ проханн¤ Ц люди, схамен≥тьс¤ ≥ не
з≥штовхуйте народ з м≥л≥ц≥Їю, у ¤коњ виб≥р один Ц забезпеченн¤
виконанн¤ вс≥ма без вин¤тку громад¤нами ≥ державними
службовц¤ми прийн¤тих ¬ерховною –адою ”крањни закон≥в та
д≥ючих п≥дзаконних акт≥в.
«аступник ƒержавного
секретар¤
ћ¬— ”крањни Ц начальник √оловного
сл≥дчого
управл≥нн¤
генерал Ц полковник м≥л≥ц≥њ